Taxcontor Hírlevél 2021/02

JELEN HÍRLEVÉLBEN FOGLALTAK MÁR NEM AKTUÁLISAK, A FRISS INFORMÁCIÓKÉRT KÉRJÜK, HOGY A 2021. ÉVI 03. SZÁMÚ HÍRLEVELÜNKBŐL TÁJÉKOZÓDJON!

A 2021. évi 02. hírlevelünk témájában, a BIREG és a szakképzési hozzájárulási kötelezettség tárgyában 01.28. és 01.29. napján jelentős változások történtek egyes új kormányrendeletek rendelkezései miatt! A változásokat a következő, 2021. évi 03. számú hírlevelünkben foglaltuk össze, azokat piros színnel jelölve!

További változások 2021-től: BIREG elektronikus fuvarozási rendszer és SZAHÓ alapjának változása

1. EKÁER helyett újabb kötelezettség: BIREG rendszer

Ugyan az idei évtől az EKÁER-bejelentésköteles termékek köre jelentős mértékben leszűkült, ahogyan erről már 2021.01. számú hírlevelünkben beszámoltunk, ugyanezen dátumtól bevezetésre került azonban az ún. BIREG rendszer (előzetes elektronikus engedélyregisztrációs rendszer). Ez egy olyan új elektronikus rendszer, ahol a közúti fuvarozási engedélyeket és a szállítások adatait kell adott fuvarhoz kapcsolódóan valós időben bejelenteni.  Az erre vonatkozó jogszabály ugyan 2020. év utolsó napján megjelent a Magyar Közlönyben, és január 1-jétől a regisztrációt, bejelentést elvileg kötelező már megtenni, azonban maga a rendszer még nem érhető el.

Az adott minisztérium tájékoztatása szerint az ellenőrzések során januárban a regisztrációt elmulasztókat vagy a hibás, hiányos regisztrációval fuvarozókat csak figyelmezteti, és tájékoztatja a feladataikról a hatóság, de 2021. februártól már bírsággal szankcionálják a szabálytalanul közlekedőket.

 A BIREG bevezetését ugyanakkor számos szakmai szervezet túlzónak és elfogadhatatlan tartja, továbbá számos ponton sértheti az uniós jogot, különösen az áruk szabad mozgásának elvét.

2. Kiknek és mely esetekben kell használniuk a BIREG-rendszert?

A BIREG rendszerben egyszeri jelleggel regisztrálniuk kell, illetve a fuvarokról adatot kell szolgáltatniuk mindazon magyarországi és külföldi fuvarozóknak, akik:

  • díj ellenében, 3,5 tonna feletti tehergépjárművel nemzetközi közúti áruszállítást végeznek,
  • 7,5 tonna feletti tehergépjárművel saját számlás nemzetközi közúti áruszállítást végeznek,
  • tehergépjárművel Magyarország területén kabotázs fuvarozást végeznek (azon külföldi fuvarozók, akik Magyarország területén belül időszakos fuvarozást nyújtanak- közvetlenül a Magyarországra történt nemzetközi fuvarozást követően).

A kötelezettség tehát általánosságban a nemzetközi fuvarokra, míg a belföldről belföldre történő áruszállításokra csak kabotázs esetén vonatkozik.

Nemzetközi áruszállításnak tekintendő az is, ha a fuvar belföldi megkezdése és belföldi befejezése közben Magyarországon kívül árufel-, vagy lerakás történik; illetve az is, amikor az áruszállítás megkezdése és befejezése is külföldön van, de az áruszállítás során a tehergépjármű érinti Magyarország területét.

A nemzetközi áruszállítás tekintetében nemcsak a CEMT vagy bilaterális engedélyhez kötött fuvarozásra vonatkozik, hanem a közösségi engedély alapján végzett fuvarokra is.

3. Milyen kötelezettségeket jelent a BIREG az érintett fuvarozóknak?

Egyszeri regisztráció (ún. üzembentartói regisztráció): A rendszerben egyrészt el kell végezni egy egyszeri regisztrációt, majd egyes fuvarokról szükséges a rendszerben adatot rögzíteni.

Regisztrálnia szükséges az EU-n kívüli – bilaterális és CEMT engedélyhez – kötött fuvarozóknak, továbbá a közösségi engedéllyel rendelkezőknek is (így a magyar fuvarozó cégeknek is).

Fuvarról való jelentés: Ezt követően az egyes fuvarok indítását megelőzően és követően az egyes fuvarokról is jelentést kell tenni, egyes dokumentumokat feltölteni. A jelentés megtételére az üzemben tartó vagy a szállító a kötelezett, a kötelezettség a Magyarországra történő be- és kilépéshez, valamint a fel- és lerakodáshoz kapcsolódik.

4. Milyen kötelezettségeket jelent a BIREG a feladóknak és a címzetteknek?

Az új rendszer jelentős többletkötelezettségekkel jár a vállalkozásoknak is, amennyiben fuvarozást vesznek igénybe.

A fel-, és lerakóknak, mindazon társaságnak, aki feladóként vagy címzettként a fuvarozásban részt vesznek, ellenőrizniük kell a BIREG rendszerben generált visszaigazolást és annak érvényességét, tulajdonképpen tehát a fuvarozók engedélyeit. Hiányosság esetén azonnali jelentési kötelezettség áll fenn a hatóság részére, és a felrakónak joga van megtagadni a felrakodást.

2021. júliustól pedig ezen felül a fuvarral összefüggő adatokat is rögzíteniük kell a rendszerben (úgy, mint a felrakás és a lerakás helyét, idejét, az árutovábbítási feladatot végző tehergépjármű kilométeróra állását), továbbá fel kell tölteni a regisztrált fuvarfeladathoz tartozó fuvarlevelet.

A címzett és feladó kötelezettségeinek elmulasztása a Minisztérium tájékoztatása szerint az eddigi szabályokkal azonosan, továbbra is 300.000 Ft-ra büntetendő, míg a fuvarozókra vonatkozó büntetés 800.000,-Ft-ig terjedhet.

5. Szakképzési hozzájárulás alapjának bővülése

A szakképzési hozzájárulás alapja az idei év elsejétől az eddigiekhez képest szélesebbé válik, az tulajdonképpen megegyezik a szociális hozzájárulási adó alapjával: azt már meg kell fizetni az egyéb jövedelem, béren kívüli juttatások, egyes meghatározott juttatások és a kamatkedvezményből származó juttatások után is. Így meg kell fizetni a 1,5%-os szakképzési hozzájárulást az üzleti célú utazás során felmerült étkezési és egyéb szolgáltatások, a telefon magánhasználata esetén, üzleti reprezentáció, üzleti ajándék, a csekély értékű ajándékok költsége vagy az önkéntes kölcsönös biztosító pénztári célzott szolgáltatásra befizetett összeg után (az egyes meghatározott juttatások esetében azok szokásos piaci értékének 1,18-szorosa után).




Felelősség kizárása
A Taxcontor Kft. hírlevelét a lehető legnagyobb gondossággal készítjük, ugyanakkor tekintetbe kell venni, hogy egy ügylet jogi megítélését számtalan egyedi, specifikus információ és körülmény befolyásolja. Ezért konkrét esetben kérjük, mindig konzultáljon velünk!
A Taxcontor Kft. hírlevelében leírtak a hírlevél jellegéből adódóan csupán általános tájékoztatásul szolgálnak. Így ezen információk nem helyettesítik a szakmai tanácsadást, konzultációt és nem szolgálnak bármely üzleti döntés alapjául.