Taxcontor Hírlevél 2021/03

További változások 2021-től: BIREG elektronikus fuvarozási rendszer és SZAHÓ alapjának változása

A 2021. évi 02. hírlevelünk témájában, a BIREG és a szakképzési hozzájárulási kötelezettség tárgyában 01.28. és 01.29. napján jelentős változások történtek egyes új kormányrendeletek rendelkezései miatt. A változásokat piros színnel jelöltük!

1. EKÁER helyett újabb kötelezettség: BIREG rendszer

Ugyan az idei évtől az EKÁER-bejelentésköteles termékek köre jelentős mértékben leszűkült, ahogyan erről már 2021.01. számú hírlevelünkben beszámoltunk, ugyanezen dátumtól bevezetésre került azonban az ún. BIREG rendszer (előzetes elektronikus engedélyregisztrációs rendszer). Ez egy olyan új elektronikus rendszer, ahol a közúti fuvarozási engedélyeket és a szállítások adatait kell adott fuvarhoz kapcsolódóan valós időben bejelenteni.  Az erre vonatkozó jogszabály ugyan 2020. év utolsó napján megjelent a Magyar Közlönyben, és január 1-jétől a regisztrációt, bejelentést elvileg kötelező már megtenni, azonban maga a rendszer január utolsó napjaitól érhető el itt: https://bireg.hu/

Az adott minisztérium tájékoztatása szerint az ellenőrzések során januárban a regisztrációt elmulasztókat vagy a hibás, hiányos regisztrációval fuvarozókat csak figyelmezteti, és tájékoztatja a feladataikról a hatóság, de 2021. februártól már bírsággal szankcionálják a szabálytalanul közlekedőket.

2. Kiknek és mely esetekben kell használniuk a BIREG-rendszert?

A BIREG rendszerben egyszeri jelleggel regisztrálniuk kell, illetve a fuvarokról adatot kell szolgáltatniuk mindazon magyarországi és külföldi fuvarozóknak, akik:

  • díj ellenében, 3,5 tonna feletti tehergépjárművel nemzetközi közúti áruszállítást végeznek harmadik országgal kapcsolatosanTEHÁT: azon fuvarokra nem vonatkozik, amelyben a fuvarozást közösségi fuvarengedély alapján végzik,
  • 7,5 tonna helyett 3,5 tonna feletti tehergépjárművel saját számlás nemzetközi közúti áruszállítást harmadik országba végeznek, TEHÁT: azon fuvarokra nem vonatkozik, amelyben a fuvarozást közösségi fuvarengedély alapján végzik,
  • tehergépjárművel Magyarország területén kabotázs fuvarozást végeznek (azon külföldi fuvarozók, akik Magyarország területén belül időszakos fuvarozást nyújtanak- közvetlenül a Magyarországra történt nemzetközi fuvarozást követően).

TEHÁT A KORMÁNYRENDELET MÓDOSÍTÁSA ALAPJÁN A KÖZÖSSÉGI ENGEDÉLY ALAPJÁN VÉGZETT FUVAROZÁS ESETÉN A BIREG-ET MÉGSEM KELL HASZNÁLNI!

A kötelezettség tehát általánosságban a nemzetközi – CEMT és nemzetközi egyezmény alapján engedélyezett- fuvarokra, míg a belföldről belföldre történő áruszállításokra csak kabotázs esetén vonatkozik.

Nemzetközi áruszállításnak tekintendő az is, ha a fuvar belföldi megkezdése és belföldi befejezése közben Magyarországon kívül árufel-, vagy lerakás történik; illetve az is, amikor az áruszállítás megkezdése és befejezése is külföldön van, de az áruszállítás során a tehergépjármű érinti Magyarország területét.

3. Milyen kötelezettségeket jelent a BIREG az érintett fuvarozóknak?

Egyszeri regisztráció (ún. üzembentartói regisztráció): A rendszerben egyrészt el kell végezni egy egyszeri regisztrációt, majd egyes fuvarokról szükséges a rendszerben adatot rögzíteni.

Regisztrálnia szükséges az EU-n kívüli – bilaterális és CEMT engedélyhez – kötött fuvarozóknak, AZONBAN NEM KELL REGISZTRÁLNIA a közösségi engedéllyel rendelkezőknek.  

AZ ELEKTRONIKUS FELÜLET MOST MÁR ELÉRHETŐ ITT: https://bireg.hu/

Fuvarról való jelentés: Ezt követően az egyes fuvarok indítását megelőzően és követően az egyes fuvarokról is jelentést kell tenni, egyes dokumentumokat feltölteni. A jelentés megtételére az üzemben tartó vagy a szállító a kötelezett, a kötelezettség a Magyarországra történő be- és kilépéshez, valamint a fel- és lerakodáshoz kapcsolódik.

4. Milyen kötelezettségeket jelent a BIREG a feladóknak és a címzetteknek?

Az új rendszer jelentős többletkötelezettségekkel jár a vállalkozásoknak is, amennyiben fuvarozást vesznek igénybe.

A fel-, és lerakóknak, mindazon társaságnak, aki feladóként vagy címzettként a fuvarozásban részt vesznek, ellenőrizniük kell a BIREG rendszerben generált visszaigazolást és annak érvényességét, tulajdonképpen tehát a fuvarozók engedélyeit. Hiányosság esetén azonnali jelentési kötelezettség áll fenn a hatóság részére, és a felrakónak joga van megtagadni a felrakodást.

2021. júliustól pedig ezen felül a fuvarral összefüggő adatokat is rögzíteniük kell a rendszerben (úgy, mint a felrakás és a lerakás helyét, idejét, az árutovábbítási feladatot végző tehergépjármű kilométeróra állását), továbbá fel kell tölteni a regisztrált fuvarfeladathoz tartozó fuvarlevelet.

A címzett és feladó kötelezettségeinek elmulasztása a Minisztérium tájékoztatása szerint az eddigi szabályokkal azonosan, továbbra is 300.000 Ft-ra büntetendő, míg a fuvarozókra vonatkozó büntetés 800.000,-Ft-ig terjedhet.

5. Szakképzési hozzájárulás alapjának bővülése

Előző hírlevelünkben beszámoltunk arról, hogy 2021.01.01-jétől a szakképzési hozzájárulás alapja megegyezik a szociális hozzájárulási adóval, így jelentősen bővül a szakképzési hozzájárulás fizetési kötelezettség köre.

Azonban a szakképzési hozzájárulást 01.28-án megjelent Kormányrendeletben foglalt módosítás szerint mégsem kell fizetni az egyéb jövedelem, béren kívüli juttatások, egyes meghatározott juttatások és a kamatkedvezményből származó juttatások után. Tehát továbbra sem kell a 1,5%-os szakképzési hozzájárulást megfizetni az üzleti célú utazás során felmerült étkezési és egyéb szolgáltatások, a telefon magánhasználata esetén, üzleti reprezentáció, üzleti ajándék, a csekély értékű ajándékok költsége vagy az önkéntes kölcsönös biztosító pénztári célzott szolgáltatásra befizetett összeg után. Jelenlegi állapot szerint ezen rendelkezés a veszélyhelyzet ideje alatt irányadó.




Felelősség kizárása
A Taxcontor Kft. hírlevelét a lehető legnagyobb gondossággal készítjük, ugyanakkor tekintetbe kell venni, hogy egy ügylet jogi megítélését számtalan egyedi, specifikus információ és körülmény befolyásolja. Ezért konkrét esetben kérjük, mindig konzultáljon velünk!
A Taxcontor Kft. hírlevelében leírtak a hírlevél jellegéből adódóan csupán általános tájékoztatásul szolgálnak. Így ezen információk nem helyettesítik a szakmai tanácsadást, konzultációt és nem szolgálnak bármely üzleti döntés alapjául.