TÁJÉKOZTATÓ A KORONAVÍRUSSAL KAPCSOLATOS VÁLTOZÁSOKRÓL 06

A munkavállalói bértámogatással kapcsolatos tudnivalók 04/22

A MUNKAVÁLLALÓI BÉRTÁMOGATÁS 04/22

Jelen tájékoztató levél az új módosítások figyelembevételével készült, azonban még a kérelem-minta és egyéb dokumentumok a hatóság által még nem kerültek frissítésre. Lehetséges, hogy a konkrét eljárási, egyes jogértelmezési kérdések ezt követően még módosulnak vagy pontosításra kerülnek

1. A támogatás általános bemutatása

A munkavállaló és a munkáltató közösen támogatást igényelhet csökkentett munkaidőben történő foglalkoztatás esetén a kieső nettó bér támogatására. A támogatás igénylésére 2020. április 16-ától van mód.

Erre vonatkozóan 2020. április 21. napján azonban további könnyítések, módosítások kerültek kihirdetésre, amelyek 2020. április 29. napján lépnek hatályba.

A támogatás alapvetően azon cégek és munkavállalóik/munkakörök esetében jelent érdemi támogatást, akik a munkavállalóikat a jelen járványügyi és gazdasági körülmények között csak részmunkaidőben tudják foglalkoztatni. Cserébe a munkáltató kötelezettséget vállal a munkaviszony fenntartására a támogatás időtartamára és azt követő további egy hónapig.

Amennyiben a csökkentett foglalkoztatás az eredeti foglalkoztatás felét meghaladja, további egyéni fejlesztési időben állapodnak meg, és a munkáltatónak a csökkentett munkaidőre és az egyéni fejlesztési időre együttesen olyan bért kell fizetni, hogy a munkavállaló a támogatással együtt a teljes „eredeti” alapbérének nettó összegét megkapja.

Amennyiben a csökkentett foglalkoztatás nem haladja meg az eredeti felét, nem kötelező az egyéni fejlesztési idő, és a munkavállaló a csökkentett munkaideje szerinti bért kapja a munkáltatótól, továbbá a kieső munkaidő 70%-ára eső bértámogatást.  A rendelkezések nem zárják ki ez esetben sem egyéni fejlesztési időben és erre eső bérezésben történő megállapodást.

2. A támogatás igénylésének legfőbb feltételei

– a létszámtartási kötelezettség kizárólag az adott munkavállaló megtartására vonatkozik (és nem az igénylés napjára vonatkozó teljes foglalkoztatotti létszám megtartatására),

– a támogatás alapja a kérelem benyújtásának napján hatályos alapbér nettó összege. A támogatás mértéke pedig a kieső munkaidőre arányosan járó alapbér 70%-a. Az alapbér alatt a munkavállaló bruttó bérét értjük, nem tartozik bele a teljesítménybér és a bérpótlék sem.

A figyelembe veendő alapbér azonban nem haladhatja meg a kötelező legkisebb munkabér kétszeresét.

  • Három havi átlagban az eredeti munkaidő 25%-ától 85%-át meg nem haladó részmunkaidőre lehet igényelni (tehát 15%-ától 75%-ig terjedő munkacsökkenésre),
  • Egyéni fejlesztési idő: egyéni fejlesztési időben kell kötelező jelleggel megállapodni, abban az esetben, ha a csökkentett munkaidő az eredeti munkaidő felét továbbra is meghaladja. Az egyéni fejlesztési idő a csökkentett munkaidő miatt kieső munkaidő 30%-a kell legyen.

Ez azt jelenti, hogy napi 8 órás foglalkoztatás napi 6 órára történő csökkentése esetén egyéni fejlesztési időben is meg kell állapodni, azonban már napi 4 óra vagy annál kevesebb (de minimum napi 2 óra) foglalkoztatás esetén ez már nem kötelezettség, csak lehetőség.

Az egyéni fejlesztési időben a munkáltató rendelkezésére kell állni, de a munkavállaló mentesül a munkavégzési kötelezettség alól, továbbá a munkaköréhez, a munkáltató tevékenységéhez kapcsolódó fejlesztésben részesül.

3. Fizetendő munkabér (a munkabér kiegészítési kötelezettség esete)

Amennyiben a csökkentett munkaidő meghaladja az eredeti felét (ide tartozik eredetileg 8 órás foglalkoztatás napi 4 órát meghaladó foglalkoztatás, ez esetben egyéni fejlesztési időben is megállapodnak):

a támogatással együtt a munkabér összege el kell, hogy elérje a munkavállaló alapbérét. Tehát a munkáltató megfizeti a csökkentett munkaidőre és az egyéni fejlesztési időre járó bért, az állam a kieső munkaidő 70%-ára jutó bértámogatást (a bértámogatás legfeljebb bruttó 320eFt alapbérre vonatkoztatva értendő).

Az egyéni fejlesztési időre járó bért úgy kell megállapítani, hogy a támogatás és a munkáltató által fizetendő összes bér elérje a munkavállaló teljes foglalkoztatásáért járó alapbért.

Amennyiben a csökkentett munkaidő nem haladja meg az eredeti munkaidő felét (ide tartozik a napi 8 óra helyett a legfeljebb 4 órában, de legalább 2 órában történő foglalkoztatás): erre már nem vonatkozik az előzőekben írt kiegészítési kötelezettség, tehát a munkáltató megfizeti a munkabért a csökkentett munkaidőre, a kieső munkaidő 70%-ára pedig a munkavállaló az államtól kap bértámogatás.

4. Támogatás egyéb jellemzői

A támogatás 3 hónapra igényelhető, amely a munkavállaló részére havonta utólag kerül folyósításra.

A támogatás nem folyósítható fizetés nélküli szabadság idejére. A támogatás köztehermentes.

A támogatás távmunka és otthoni munkavégzés esetén is, illetve munkaidő-keret alkalmazása esetén, továbbá munka-erőkölcsönzéshez is igényelhető.

A munkáltatónak továbbá meg kell felelnie a rendezett munkaügyi kapcsolatok feltételrendszerének. Ennek az a munkáltató nem felel meg, akit hatóság, bíróság a támogatás igénylését megelőző két éven belül jogerős vagy végleges bírsággal sújtott vagy a központi költségvetésbe történő befizetésre kötelezett az alábbiak egyik miatt:

  • a foglalkoztattok be-, kijelentésével kapcsolatos kötelezettségek elmulasztása (ideértve az egyszerűsített foglalkoztatásban foglalkoztatottakat,
  • 16 éven aluliakat foglalkoztatott,
  • munkaerő-kölcsönzés esetén a kölcsönbeadóra vonatkozó nyilvántartásba vételi szabályokat megszegte,
  • az egyenlő bánásmód követelményét megsértette,
  • harmadik országbeli állampolgár munkavállalási engedély nélkül foglalkoztatott.

Az ennek való megfelelést elvileg igazolni szükséges az erre vonatkozó jogszabály szerint előírt hatósági irattal, azonban az eddigiekben egyelőre elegendő volt erről a kérelemben nyilatkozni.

5. Igénylés menete

A támogatás igénylési iránti kérelem és az egyéb kapcsolódó nyomtatványok a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat honlapján az alábbi linken érhetők el, és elektronikus úton Cégkapun keresztül nyújtható be a megyei kormányhivatal részére: https://nfsz.munka.hu/Allaskeresoknek/Documents/Forms/AllItems.aspx

A kormányhivatal 8 napon belül határozatban dönt a támogatás nyújtásáról vagy a kérelem elutasításáról.

Az új módosítások alapján a Kérelem és az egyéb dokumentumok jelen Tájékoztató levél lezárásáig még nem kerültek frissítésre.

6. Támogatással kapcsolatos kötelezettségvállalások

A munkáltatót és a munkavállalót érintő további kötelezettségvállalásokat a kérelem részletesen tartalmazza, ezek közül csak néhányat emelünk ki:

A munkáltató részéről:

  • a munkavállalót a támogatás időtartama és azt követő további egy hónapig foglalkoztatni kell,
  • a támogatás időtartama alatt rendkívüli munkaidőben történő munkavégzés elrendelésére az adott munkavállaló kapcsán nem kerül sor.

A munkavállaló részéről:

  • a támogatás időtartamát követően az eredeti munkaidőhöz való visszatérésnek nem lehet akadálya egy esetlegesen létesített újabb munkaviszony.

Eltörlésre került az a feltétel, hogy 2019. december 31-én az igénylő munkáltató nem minősülhetett nehéz helyzetben lévő vállalkozás.

A támogatás igényléséhez nem kötelező csatolni a munkaszerződés-módosítást. Egyúttal kimondásra került, hogy a határozathozatal napján a kérelemben foglaltak szerint „automatikusan” módosul a munkaszerződés a támogatás időtartamára, kivéve, ha a felek a kérelem benyújtását megelőzően már módosították a munkaszerződést.

7. Egyéb eljárási szabályok

Telephelyenként egy kérelmet kell benyújtani valamennyi kérelmező munkavállaló vonatkozásában. A kérelem esetleges elutasítása esetén legfeljebb egy alkalommal nyújtható be újabb kérelem. Új támogatás kizárólag a megelőző támogatás időtartamát és a létszámtartási kötelezettségre vonatkozó idő lejártát követő egy hónap elteltével nyújtható be, de az is természetesen csak az előzőekben nem támogatott munkavállalók vonatkozásában.

A munkáltató részéről nem kell a támogatás mértékével egyező befizetést teljesíteni, ha a munkaviszony a támogatás időtartama alatt a munkáltató azonnali hatályú, vagy a munkavállaló felmondása okán szűnik meg.

A könnyítések értelmében nem kell az igényléskor bemutatni a gazdasági nehézségek áthidalására tett eddigi intézkedéseket, a munkavégzés átütemezése érdekében eddig kimerített munkaidő-beosztási lehetőségek kihasználását sem.

8. Összefoglaló

Összefoglalva röviden a lényegi elemeket:

A támogatás célja a munkaviszony megtartása, a munkavállalók részmunkaidős foglalkoztatása, és a kieső munkaidőre állami bértámogatás nyújtása.

Amennyiben a részmunkaidő a teljes foglalkoztatás felét meghaladja, a munkavállaló a kieső idő 30%-ában egyéni fejlesztést végez, a kieső idő 70%-ára állami bértámogatás, míg a részmunkaidőre és az egyéni fejlesztési időre munkabért kap. A munkáltató ez esetben olyan bért fizet az egyéni fejlesztési időre, amellyel a támogatást is beleszámítva a munkavállaló megkapja az eredeti nettó összegű bérét.

Ha a részmunkaidő a teljes foglalkoztatásnak a felét vagy annál kisebb részét teszi ki, a munkáltató kifizeti a részmunkaidőre járó bért, és már nem kötelező egyéni fejlesztési idő, a kieső munkaidő 70%-ára a munkavállaló állami bértámogatást kap. Ez esetben a munkáltatónak nem kell a támogatás mellett az eredeti nettó bérig terjedő munkabér-kiegészítést teljesíteni.

Jelen tájékoztató levél a rendelkezésre álló jogszabályok és információk alapján készült. Felhívjuk a figyelmét, hogy a támogatás igénylésére vonatkozó kérelem és egyéb dokumentumok jelen Tájékoztató levél lezárásáig még nem kerültek átdolgozására. Így a konkrét gyakorlati szabályok, egyes jogszabályértelmezési problémák a fentiekben írtak módosítási szükségszerűségét eredményezhetik. Mindent megteszünk annak érdekében, hogy az esetleges változásokról a lehető legrövidebb időn belül a későbbiekben is további tájékoztatást adjunk.




Felelősség kizárása
A Taxcontor Kft. hírlevelét a lehető legnagyobb gondossággal készítjük, ugyanakkor tekintetbe kell venni, hogy egy ügylet jogi megítélését számtalan egyedi, specifikus információ és körülmény befolyásolja. Ezért konkrét esetben kérjük, mindig konzultáljon velünk!
A Taxcontor Kft. hírlevelében leírtak a hírlevél jellegéből adódóan csupán általános tájékoztatásul szolgálnak. Így ezen információk nem helyettesítik a szakmai tanácsadást, konzultációt és nem szolgálnak bármely üzleti döntés alapjául.