Taxcontor Hírlevél 2020/12

Távmunka szabályainak és a vállalkozások szervezeti működésének egyszerűsödése a veszélyhelyzet alatt

Távmunka szabályainak és a vállalkozások szervezeti működésének egyszerűsödése a veszélyhelyzet alatt

A jelen helyzetben egyre több munkáltató próbálja egyes munkavállalói számára az otthoni munkavégzést biztosítani. Ennek részletszabályai egyszerűsödtek, illetve az internet-, és a rezsiköltség igazolás nélkül költségként elszámolható a veszélyhelyzet alatt (egy meghatározott összeg erejéig). Fontos, hogy az alábbi szabályok kizárólag munkaviszonyban történő foglalkoztatásra vonatkoznak, megbízási vagy személyesen közreműködő társas vállalkozó általi otthoni munkavégzésre nem.

1. Igazolás nélkül elismert költség

A munkaszerződés értelmében távmunkát végző dolgozók esetén igazolás (bizonylat) nélkül, ún. rezsi-átalányköltségként elszámolható tétel lehet legfeljebb 16.100,-Ft (minimálbér 10%-a). Ez az összeg az internethasználat és rezsiköltség biztosítására vonatkozik, tehát fontos, hogy a 16.100,-Ft igénybevétele esetén további internet-, és rezsiköltséget ez esetben tételesen már nem lehet elszámolni.

Értelmezésünk szerint ugyanakkor nincsen akadálya annak, hogy a munkáltató a rezsi-átalány helyett internet-, és rezsiköltségre igazolás alapján, azaz tételes költségelszámolással ennél magasabb összeget számoljon el.

Emellett a továbbiakban sincsen akadálya annak, hogy a munkáltató a munkavállaló által igazolt kiadások alapján számoljon el számítástechnikai eszköz megszerzésére fordított, 200eFt-ot meg nem haladó kiadást és ehhez kapcsolódó értékcsökkenést.  Ezen felüli költségtérítést már munkaviszonyból származó adó-, és járulékköteles jövedelemként kell elszámolni.

Amennyiben a távmunka csak törthónapra vonatkozik, a havi összegnek a távmunkavégzéssel érintett napokkal arányos része tekinthető igazolás nélkül elszámolhatónak.

Ugyanakkor értelmezésünk alapján -ugyan a vonatkozó Kormányrendelet 11.12. napján lépett hatályba – ezen rezsi-átalány a veszélyhelyzet ideje alatt számolható el, így azt már november hó egészére alkalmazni lehet.

2. Távmunka feltételei, könnyített munkavédelmi előírások

Fontos még kiemelni, hogy a veszélyhelyzet ideje alatt a távmunkavégzésre irányadó, Munkatörvénykönyvben foglalt rendelkezésektől el lehet térni. Ez azt jelenti, például, hogy olyan otthoni munkavégzés is távmunkának tekinthető, amely nem feltétlenül számítástechnikai eszközzel történik, vagy a munkavégzés eredménye nem továbbítható feltétlenül elektronikus úton.

Érdemes még tudni, hogy a veszélyhelyzet ideje alatt nem kell alkalmazni a távmunkára előírt egyes munkavédelmi rendelkezéseket sem, a biztonságos otthoni munkakörülményeket nem ellenőrzi a munkáltató, csupán elegendő ezen körülményekről tájékoztatást adni a munkavállaló számára.

3. Könnyítések a vállalkozások jogi, szervezeti működésében

Hasonlóan a tavaszi intézkedésekhez a gazdasági társaságok működésére vonatkozóan érvénybe léptek könnyítő szabályok.

A legfőbb szerv ülése személyes részvétellel nem, csak elektronikus eszköz útján tartható meg, a határozathozatalt online vagy írásbeli úton kell biztosítani.

Az ügyvezető jogosultsága a veszélyhelyzetre tekintettel szélesedik, ugyanis olyan -a taggyűlés hatáskörébe tartozó – ügyekben is dönthet, amely a vállalkozás törvényes működéséhez, a veszélyhelyzet miatt kialakult helyzet kezeléséhez szükséges, valamint az ésszerű és a felelős gazdálkodás körében felmerülő halaszthatatlan ügyekben, ideértve a beszámoló elfogadását és az adózott eredmény felhasználásáról szóló döntést.  Erre vonatkozóan számos garanciális részletszabály lépett életbe (például: a veszélyhelyzet megszűnését követő 90 napon belül a legfőbb döntéshozó szervnek az ügyvezető által meghozott döntést napirendre kell tűznie).

A könyvvizsgálatra kötelezett vállalkozás esetén a könyvvizsgálat elvégezhető akkor is, ha a beszámolóról az előbbi bekezdés szerint az ügyvezetés döntött.

Abban az esetben, ha ügyvezető vagy testületi tag, illetve az állandó könyvvizsgáló megbízatása a veszélyhelyzet ideje alatt szűnik meg, a megbízatás a veszélyhelyzet megszűnését követő 90. napig fennmarad, és az említett személyek legkésőbb ezen időpontig kötelesek feladatukat ellátni.




Felelősség kizárása
A Taxcontor Kft. hírlevelét a lehető legnagyobb gondossággal készítjük, ugyanakkor tekintetbe kell venni, hogy egy ügylet jogi megítélését számtalan egyedi, specifikus információ és körülmény befolyásolja. Ezért konkrét esetben kérjük, mindig konzultáljon velünk!
A Taxcontor Kft. hírlevelében leírtak a hírlevél jellegéből adódóan csupán általános tájékoztatásul szolgálnak. Így ezen információk nem helyettesítik a szakmai tanácsadást, konzultációt és nem szolgálnak bármely üzleti döntés alapjául.