TAXCONTOR HÍRLEVÉL 2020/06.

Munkahelyteremtő bértámogatás egyszerűsödött feltételrendszere

A munkahelyteremtő bértámogatás igénylési feltétele 2020. június elején egyszerűsödött. Ez alapján a támogatás igényelhető az esetben is, ha 2020. május 18. napjára vonatkozó statisztikai állományi létszámhoz viszonyítva nő a foglalkoztatotti létszám. Ez jelentős mértékben leegyszerűsíti a támogatás feltételeinek történő megfelelést, így a jelen hírlevélben az igénylési feltételekben történő módosítás alapján újra bemutatjuk a támogatással kapcsolatos legfőbb tudnivalókat.

1. Támogatás jellege, célja, mértéke

A munkaadó vissza nem térítendő (de minimis) támogatást igényelhet abban az esetben, ha az állami foglalkoztatási szervnél nyilvántartott álláskeresőt kíván foglalkoztatni munkaviszony keretében.

Támogatás időtartama: fix 6 hónap

Munkaadó kötelezettségvállalása: a támogatás ideje alatt ÉS további 3 hónap továbbfoglalkoztatási kötelezettség, azaz össz. 9 hónapig

Támogatás mértéke: bruttó bér és szociális hozzájárulási adó 100%-a, de max. 200eFt/hó. (A szochó kedvezmények is érvényesíthetők, így a támogatásnál a munkaadó által ténylegesen megfizetett bérköltséget kell alapul venni). Példa: bruttó 210eFt fizetés esetén a munkaadó összköltsége 248eFt, amelyre visszamenőleg 200eFt-ot lehet igényelni havonta 6 hónapon keresztül.

Kisvállalati adóalany esetén is lehet igényelni támogatás, akkor azonban a támogatás értelemszerűen csak a bérre igényelhető.

A támogatás részmunkaidős foglalkoztatásra is igénybe vehető.

A munkahelyteremtő támogatást olyan munkáltató is igénybe veheti, amely már csökkentett munkaidős foglalkoztatásra vonatkozó támogatást is kap.

A támogatás Európai Uniós de minimis támogatásnak minősül, amely alapján a támogatás igénylése kizárt a mezőgazdasági, halászati, további export tevékenységet folytató munkáltatók esetén.

2. Támogatás igénylésével kapcsolatos tudnivalók

A kérelmet a foglakoztatást megelőzően a foglalkoztatni kívánt, nyilvántartott álláskereső személy lakóhelye szerint illetékes kormányhivatalhoz kell benyújtani.

A kérelem jóváhagyása esetén a kormányhivatal a munkaadóval hatósági szerződést köt. A munkavállalót a kormányhivatal közvetíti ki a munkaadóhoz, így a foglalkoztatást csak a hatósági szerződés megkötését követően lehet megkezdeni.

Munkaerőigény bejelentés: Amennyiben még nem ismert az álláskereső személye, abban az  esetben is lehetőség van a kérelem benyújtására, és a  munkáltatónak  vállalnia  kell,  hogy  a  kérelem  beadásával  egyidejűleg munkaerőigényét is bejelenti a járási hivatalnak.

3. Kötelezettségvállalások a munkaadó részéről

A munkáltatónak választási lehetősége van, hogy az alábbi kettő létszámbővítési lehetőség közül melyiket választja, és a számára előnyösebb alapján adhatja be a kérelmét:

Nettó létszámbővítés: a kérelem benyújtását megelőző 6 havi átlagos statisztikai létszámhoz viszonyítva, de nem kell figyelembe venni a 03.11 és 05.18-a közötti időszak alatt esetlegesen történt létszámcsökkenést (ennek kiszámítására külön ÚTMUTATÓ érhető el az NFSZ honlapján).

Ez esetben annak is meg kell felelni, hogy 2020.03.11. és 05.18. közötti időszakon kívül nem történt a támogatás iránti kérelem benyújtását megelőző 6 hónapban a foglalkoztatni kívánt munkavállalóval azonos vagy hasonló munkakörben foglalkoztatott munkavállaló munkaviszonyának működési körben felmerült okból felmondással történő megszüntetése, és annak is, hogy a jelzett munkavállalók leépítésére a veszélyhelyzetre tekintettel, 2020.05.18. előtt került sor.

VAGY

 Létszámbővítés: Az álláskereső foglalkoztatásának a 2020. május 18. napján érvényes a statisztikai állományi létszámához viszonyítva a munkavállalói létszám növekedését kell eredményeznie (minden részmunkaidős is 1 főnek számít). Támogatás akkor adható, amennyiben a kérelem napján meglévő statisztikai állományi létszám azonos vagy nagyobb, mint május 18. napján meglévő statisztikai létszám.

Fontos: A nettó létszámbővítési módszert csak abban az esetben javasolt választani, amennyiben a Létszámbővítési kritériumnak a támogatást igénylő nem felelt meg.

Létszámtartási kötelezettség: összesen fix 9 hónapig közös megegyezéssel vagy a munkaadó a működésével összefüggő okból felmondással nem szünteti meg a résztvevő munkavállaló és a vele azonos vagy hasonló munkakörben foglalkoztatott munkavállaló munkaviszonyát.  

Szükséges még kiemelni, hogy a támogatási feltételeknek történő megfelelés esetén nem automatikus a támogatás jóváhagyása, hanem azok megítéléséről az illetékes kormányhivatal mérlegelési jogkörében dönt (például tekintetbe veszi az adott térség foglalkoztatási és munkanélküliségi mutatóit).

4. Kérelem benyújtásának részletszabályai

Amennyiben a munkáltató nem szerepel a köztartozásmentes adózói adatbázisban, ez esetben mellékelni kell egy 30 napnál nem régebbi, NAV által kiadott köztartozásmentességi igazolást is.

A kérelmet a munkaadónak Cégkapun keresztül elektronikusan kell benyújtania (akár elektronikus, akár kézzel írt aláírásával ellátva) az álláskereső nyilvántartási helye szerint illetékes járási hivatalhoz. A munkáltatóknak az e-papír szolgáltatást kell használni, ahol be kell jelölnie, hogy cégként nyújtja be a dokumentumokat, majd az adatok megadásával a cégkapu azonosítja. Azaláírással ellátott kérelem és benyújtandó mellékleteinek csatolása után, az elküldéssel automatikusan megtörténik az aláírás és időbélyegzővel ellátás (azaz a csomag hitelesítése). A benyújtás során az alábbiak választandók a legördülő menüből:

Témacsoport: Kormányhivatali ügyek

Ügytípus: Foglalkoztatási támogatások, közfoglalkoztatás és egyéb állami foglalkoztatási feladatok

Címzett: Illetékes járási hivatal/fővárosi kerületi hivatal

Tárgy: Munkahelyteremtő bérköltség támogatás

Érdemes az ügyintézés gyorsítása érdekében elektronikusan is megküldeni az illetékes kormányhivatal emailcímére (Győri Járáshivatal: mht@gyor.gov.hu), amelyhez mellékelni kell az E-papír visszaigazolást a küldésről és a felület által generált E-papír dokumentumokat.

5. Támogatás elszámolásával kapcsolatos teendők

Az elszámoláshoz minden hónapot követően az alábbi dokumentumok elektronikus megküldése szükséges:

  1. Bérjegyzék vagy bérlista vagy bérszámfejtő lap,
  2. A bér illetve járulék kifizetést igazoló benyújtandó bizonylatok (terhelést igazoló bankszámlakivonat netbankból kinyomtatva és aláírva),
    1. Ha a munkáltató nem átutalással, hanem valamelyik adónem többletéből rendezi a bevallásban szereplő járulék befizetését, csatolni szükséges a 17-es átvezetési kérelmet és a NAV általi beérkezést igazoló befogadó nyugtát vagy az adófolyószámlát.
    2. A bér készpénzes kifizetése esetén: csatolandó a munkavállaló saját kezű aláírásával ellátott kiadási pénztárbizonylat vagy ha a munkáltató nem kötelezett kiadási pénztárbizonylat alkalmazására (pl. egyéni vállalkozó) elegendő a munkavállaló átvételt igazoló saját kezű aláírása a bérjegyzéken dátummal, például „Az összeget átvettem” megjegyzéssel.
  3. A munkaidő nyilvántartás (jelenléti ív).

NFSZ alábbi honlapján érhetők el az igényléssel kapcsolatos dokumentumok:

https://nfsz.munka.hu/cikk/936/Munkahelyteremto_bertamogatas

  1. Hirdetmény (ennek végén található a munkaadó kötelezettségvállalásai)
  2. Kérelem
  3. ÁSZF
  4. De minimis tájékoztatás
  5. Nyilatkozat összeférhetetlenségről
  6. Útmutató munkaadó részére a nettó létszámnövekedés megállapításához
  7. GYIK



Felelősség kizárása
A Taxcontor Kft. hírlevelét a lehető legnagyobb gondossággal készítjük, ugyanakkor tekintetbe kell venni, hogy egy ügylet jogi megítélését számtalan egyedi, specifikus információ és körülmény befolyásolja. Ezért konkrét esetben kérjük, mindig konzultáljon velünk!
A Taxcontor Kft. hírlevelében leírtak a hírlevél jellegéből adódóan csupán általános tájékoztatásul szolgálnak. Így ezen információk nem helyettesítik a szakmai tanácsadást, konzultációt és nem szolgálnak bármely üzleti döntés alapjául.